Rejs

Rejs dookoła świata

Dlaczego samotnie?

Na to pytanie dalej szukam odpowiedzi, choć jedną z przyczyn jest to, że wszystko zależeć będzie tylko od mojej osoby i tylko za siebie będę odpowiedzialny no i oczywiście za jacht. Choć przepłynąłem ponad 40 tysięcy mil cały czas uważam, że morza trzeba się uczyć i każdego dnia przynosi inne sytuację którym trzeba stawić czoła, dlatego taki rejs jest niepowtarzalną lekcją sztuki żeglowania. Czytaj mniej…

Dlaczego bez zawijania do portów?

Od kiedy zacząłem pływać, wyznaję zasadę, że w porcie jachty gniją, a załoga schodzi na psy. Wniosek wyciągam z tego taki, że nie są to dobre miejsca do nauki morza i żeglarstwa. Choć łódka jest z tworzywa i tak szybko nie zgnije to dla mnie w portach jest za dużo rozpraszaczy.

Dlaczego na 7 metrowym jachcie?

Bo z taką łódką mogę sobie, w miarę swobodnie, poradzić przy budowie i na morzu łatwiej zrzucić 30 metrów kwadratowych żagli niż 100.

START REJSU

Start rejsu – 4 czerwiec 2016 rok godz. 16.00.

Kapitan

Urodzony w 1987 roku. W wieku 25 lat stwierdził, że czas najwyższy na realizację wyzwania jakim jest opłyniecie świata na samodzielnie zbudowanej łódce. Od 13 lat zawodowo związany z żeglarstwem. Współwłaściciel Szkoły Żeglarstwa Morka.

Jacht

Kadłub

Jacht zbudowany jest z kompozytu żywicy poliestrowej i tkanin szklanych. Zastosowanie wielokierunkowych tkanin i mato-tkanin z włókna szklanego, pozwoliło mi na uzyskanie sztywnej konstrukcji kadłuba przy zachowaniu niewielkiej masy łódki. Wyporność jachtu to 2600 kg. Kadłub z pokładem i wyposażeniem stałym ważyć będzie około 1,5 tony. Na jedzenie i zapas wody pozostaje mi około 1000 kg. Jest to nie wiele jak na zaopatrzenia na rok czasu, ale dzięki żywności liofilizowanej i odsalarce wody będę w stanie zmieścić się w limicie masy.

Takielunek

Jacht wyposażony będzie w maszt aluminiowy, na którym można postawić 33 metry kwadratowe żagli podstawowych: Foka i Grota. Na roczny rejs przewidziano 2 komplety żagli podstawowych, dodatkowy komplet żagli sztormowych oraz Genaker na słabe wiatry w kursach pełnych. Masz olinowano 3 parami want, 3 sztagami, 2 achtersztagami. Fały służące do stawiania i zrzucania żagli sprowadzone będą do wind zainstalowanych na maszcie.

Wnętrze

Wnętrze jachtu podzielono na trzy wodoszczelne przedziały. Na dziobie znajduje się gródź zderzeniowa, zapobiegająca zatonięciu jachtu w przypadku czołowej kolizji z innym obiektem. Następnie przedział na żagle, wyposażony w luk pokładowy. Idąc ku rufie znajdziemy koję, oraz toaletę chemiczną i stanowisko sterowania wewnętrznego oraz kambuz. Wnętrze oddzielone będzie od kokpitu szczelnym lukiem, aby uniemożliwić wdzieranie się wody do środka w razie zalewania kokpitu lub wywrotki. Na rufie jachtu znajduje się dodatkowo, oddzielony od reszty wnętrza, przedział na trzon steru. W przypadku uszkodzenia steru nie powinno dojść do zalania kadłuba. Dodatkowym wyposażeniem będzie płetwa sterowa powieszona na pawęży, która zadziała w przypadku uszkodzenia płetwy głównej.

Przebieg rejsu

Kapitan Bartek Czarciński 4 czerwca 2016 roku wyruszył na s/y Perła w rejs solo dookoła świata z Mariny Delphia w Górkach Zachodnich. 8 czerwca w wyniku kolizji ze statkiem został uszkodzony maszt i bukszpryt jachtu. Bartek podjął decyzję o powrocie do Świnoujścia. Po niezbędnych naprawach 18 czerwca o 06:30 Bartek ponownie wystartował po spełnienie swojego marzenia. 4 października wczesnym rankiem na Południowym Atlantyku fala przewróciła Perłę. Na szczęście Bartkowi nic się nie stało. Został ewakuowany i bezpiecznie odstawiony do Port Elizabeth w RPA. Kontynuacja rejsu nie była możliwa. Jacht S/y Perła spoczął na dnie oceanu.