Polacy Dookoła ŚwiataPolacy Dookoła ŚwiataPolacy Dookoła ŚwiataPolacy Dookoła Świata
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Stowarzyszenie
    • Statut
    • Egzaminy
    • Imprezy
  • Jacht Kalisia
    • Historia s/y Kalisia
    • Misja i planowane etapy prac
  • Rejs
  • Media o nas
  • Kontakt

Rejs

    Home Rejs

    Rejs Dookoła Świata

    Wszystko zaczyna się od marzenia, od jednej myśli, która potrafi zdefiniować w którą stronę podążymy w naszym życiu. Takim wielkim marzeniem był rejs dookoła świata. Ale to chyba było by za proste. A jakby tak opłynąć świat dookoła non stop, bez zawijania do portów. A najlepiej na własnoręcznie zbudowanym jachcie…

    Ale marzenia są niebezpieczne, mają swoje konsekwencje… Jedną z takich konsekwencji powyższego marzenia jest Stowarzyszenie Polacy Dookoła Świata. Stowarzyszenie , które ma za cel promowanie i wspieranie żeglarstwa w Polsce. A o jego początkach, czyli rejsie Bartka Czarcińskiego dookoła świata dowiecie się co nieco poniżej oraz w relacjach Bartka na naszym blogu.

    Bartek Czarciński wypływa na Perle w rejs dookoła Świata

    Pytania i odpowiedzi

    Dlaczego samotnie?

    Jedną z przyczyn jest to, że wszystko zależeć będzie tylko od mojej osoby i tylko za siebie będę odpowiedzialny no i oczywiście za jacht. Choć przepłynąłem ponad 40 tysięcy mil cały czas uważam, że morza trzeba się uczyć i każdego dnia przynosi inne sytuację którym trzeba stawić czoła, dlatego taki rejs jest niepowtarzalną lekcją sztuki żeglowania.

    Dlaczego bez zawijania do portów?

    Od kiedy zacząłem pływać, wyznaję zasadę, że w porcie jachty gniją, a załoga schodzi na psy. Wniosek wyciągam z tego taki, że nie są to dobre miejsca do nauki morza i żeglarstwa. Choć łódka jest z tworzywa i tak szybko nie zgnije to dla mnie w portach jest za dużo rozpraszaczy.

    Dlaczego na 7 metrowym jachcie?

    Bo z taką łódką mogę sobie, w miarę swobodnie, poradzić przy budowie i na morzu łatwiej zrzucić 30 metrów kwadratowych żagli niż 100.

    fot. Alekandra Warecka

    Kapitan

    Bartłomiej Czarciński. Urodzony w 1987 roku. W wieku 25 lat stwierdził, że czas najwyższy na realizację wyzwania jakim jest opłyniecie świata na samodzielnie zbudowanej łódce. Od 13 lat zawodowo związany z żeglarstwem. Współwłaściciel Szkoły Żeglarstwa Morka oraz współzałożyciel Stowarzyszenia Polacy Dookoła Świata.

    Start rejsu

    Bartek Czarciński swój rejs non stop dookoła świata rozpoczął 4 czerwca o godzinie 16:30. Wyruszył z Mariny Delphia w Górkach Zachodnich. Więcej informacji o przygotowaniach do rejsu oraz samej podróży znajdziecie na naszym blogu.

    Rejs na blogu

    Jacht "Perła"

    Kadłub

    Jacht zbudowany jest z kompozytu żywicy poliestrowej i tkanin szklanych. Zastosowanie wielokierunkowych tkanin i mato-tkanin z włókna szklanego, pozwoliło mi na uzyskanie sztywnej konstrukcji kadłuba przy zachowaniu niewielkiej masy łódki. Wyporność jachtu to 2600 kg. Kadłub z pokładem i wyposażeniem stałym ważyć będzie około 1,5 tony. Na jedzenie i zapas wody pozostaje mi około 1000 kg. Jest to nie wiele jak na zaopatrzenia na rok czasu, ale dzięki żywności liofilizowanej i odsalarce wody będę w stanie zmieścić się w limicie masy.

    Takielunek

    Jacht wyposażony będzie w maszt aluminiowy, na którym można postawić 33 metry kwadratowe żagli podstawowych: Foka i Grota. Na roczny rejs przewidziano 2 komplety żagli podstawowych, dodatkowy komplet żagli sztormowych oraz Genaker na słabe wiatry w kursach pełnych. Masz olinowano 3 parami want, 3 sztagami, 2 achtersztagami. Fały służące do stawiania i zrzucania żagli sprowadzone będą do wind zainstalowanych na maszcie.

    Wnętrze

    Wnętrze jachtu podzielono na trzy wodoszczelne przedziały. Na dziobie znajduje się gródź zderzeniowa, zapobiegająca zatonięciu jachtu w przypadku czołowej kolizji z innym obiektem. Następnie przedział na żagle, wyposażony w luk pokładowy. Idąc ku rufie znajdziemy koję, oraz toaletę chemiczną i stanowisko sterowania wewnętrznego oraz kambuz. Wnętrze oddzielone będzie od kokpitu szczelnym lukiem, aby uniemożliwić wdzieranie się wody do środka w razie zalewania kokpitu lub wywrotki. Na rufie jachtu znajduje się dodatkowo, oddzielony od reszty wnętrza, przedział na trzon steru. W przypadku uszkodzenia steru nie powinno dojść do zalania kadłuba. Dodatkowym wyposażeniem będzie płetwa sterowa powieszona na pawęży, która zadziała w przypadku uszkodzenia płetwy głównej.

    Przebieg rejsu

    Kapitan Bartek Czarciński 4 czerwca 2016 roku wyruszył na s/y Perła w rejs solo dookoła świata z Mariny Delphia w Górkach Zachodnich. 8 czerwca w wyniku kolizji ze statkiem został uszkodzony maszt i bukszpryt jachtu. Bartek podjął decyzję o powrocie do Świnoujścia. Po niezbędnych naprawach 18 czerwca o 06:30 Bartek ponownie wystartował po spełnienie swojego marzenia. 4 października wczesnym rankiem na Południowym Atlantyku fala przewróciła Perłę. Na szczęście Bartkowi nic się nie stało. Został ewakuowany i bezpiecznie odstawiony do Port Elizabeth w RPA. Kontynuacja rejsu nie była możliwa. Jacht S/y Perła spoczął na dnie oceanu. Bardziej szczegółowa relacja z rejsu dostępna jest na naszym blogu. 

    Bartek Czarciński na jachcie Perła w rejsie dookoła Świata

    Polacy Dookoła Świata

    Oficjalna strona stowarzyszenia Polacy Dookoła Świata

    Adres

    Biuro stowarzyszenia:

    ul. Częstochowska 15/4

    62-800 Kalisz

    Kontakt

    Adres email:

    kontakt@polacydookolaswiata.pl

    Copyright 2018 Polacy Dookoła Świata | All Rights Reserved
    • Aktualności
    • Jacht Kalisia
      • Historia s/y Kalisia
      • Misja i planowane etapy prac
    • Kontakt
    • Media o nas
    • Poznaj nas
    • Rejs
    • Stowarzyszenie
      • Statut
      • Egzaminy
      • Imprezy
    • Strona główna
    • Polityka prywatności
    Polacy Dookoła Świata
    Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. OK Więcej o ciasteczkach...
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled

    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

    Non-necessary

    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

    SAVE & ACCEPT